خورشید

تا مه راه رو نپوشونده نگام کن / اگه رو قله سردت شد صدام کن

این بلاگ توسط سجاد خورشیدوند نوشته میشه و تازه راه اندازی شده و به یاد دوران طلایی دانشجویی و برنامه های کوهنوردی اینجانب تشکیل شده، دورانی که هیچ وقت فراموش نمیشود.

برنامه کویر نوردی - کویر مرنجاب و دریاچه نمک ( شهرستان آران و بیدگل(

تاریخ اجرا: پنجشنبه و جمعه 7 و 8 آذر 1392

ساعت حرکـت: 5:30 صبح پنجشنبه 7 آذر

بازگشت: جمعه ساعت  21:00

گزارش برنامه:

دیدن تپه های رملی و قدم گذاشتن در کویر و حس سکوت کویر و گاهی شکستن این سکوت با حرفهای خودمانی دوستانی لذتی وصف ناشدنی دارد که ما تصمیم گرفتیم آن را تجربه کنیم.وسیله نقلیه می نی بوس بود و تعداد صندلیهای خالی بعد از چیدن کوله پشتی ها و وسایل در صندلیهای آخر یازده تا بود که با حضور ده نفر از اعضا فقط یک جای خالی داشتیم. ساعت 8:30 در بین راه در استراحتگاهی توقف نموده و صبحانه را صرف کردیم. و سپس ساعت 9:00 ادامه مسیر دادیم شهر قم را پشت سر گذرانده و ساعت حدود 11:00   در نزدیکی شهر کاشان به سمت راست تغییر مسیر داده و به شهرستان آران و بیدگل رسیدیم. آقای حسین خانی آرانی یکی از دوستان و راهنمای گروه در اینجا به ما ملحق شد که  با اصرار ایشان ما را به منزلشان به صرف چایی و استراحت دعوت کرد . با ملحق شدن ایشان به گروه در مینی بوس دیگه جای خالی نداشتیم. خانواده محترم آقای خانی از گروه استقبال گرمی کردند و پس از نوشیدن چایی و پذیرای از گروه ، گروه را به دیدن داربست قالی دستی که در منزلشان برپا پود و در حال بافتن آن بودند دعوت کردند که فوق العاده زیبا بود و دوستان عکسهایی به یادگاری گرفتند و سپس از خانواده آقای خانی خداحافظی کرده و به سمت حرم امامزاده جلیل القدر حضرت هلال ابن علی (ع) که از فرزندان بزرگوار مولای متقیان امام علی (ع) می باشد حرکت کرده و به زیارت آن بزرگوار مشرف شدیم و نماز ظهر و عصر را درانجا ادا نموده و آماده حرکت به سمت مرنجاب شدیم که بوی کباب که از کبابی جنب امامزاده بلند بود بدجوری معده محترم اعضا را تحریک نمود که خیلی به بنده چپ چپ نگاه می کردند که اگر کمی دیرتر اقدام به تهیه کباب می کردم شاید گزارشی نبود که شما آن را بخوانید. کباب تهیه شد و حرکت کردیم و در بین راه پس از خروج از شهر توقفی کوتاه کرده و کباب را صرف کردیم که با نان سنگکهای تازه که از نانوایی کنار امامزاده تهیه کرده بودیم و دوغ خوشگوار فوق العاده خوشمزه شده بود که بیشتر از این توصیف نمی کنم که جای دوستانی که نبودند خالی بود. مسیر مرنجاب پس از خارج شدن از شهر و گذشتن از کنار پادگان و کارخانه فولاد خاکی و شوسه  می شد و هر از چندی سواریهای شاسی بلند با گردو خاک و سرعت زیاد از کنار ما می گذشتند و یا کامیونهایی که اکثرا بار نمک داشتند و از سمت مقابل می آمدند و یا اینکه به سمت کویر حرکت می کردند . در ابتدا تابلو مسافت مسیر را 40 کیلومتر نشان می داد.لازم به ذکر است در ابتدای مسیر باید مجوز عبور ارائه شود و مبلغ بیست هزارتومان برای اتوبوس و پنج هزار تومان برای تردد سواری به کیوسک مربوط به میراث فرهنگی پرداخت گردد. از مسیر کویری گذشتیم و پس از حدود یک و نیم ساعت که با سرعت بسیار پایین حرکت می کردیم و گاها مجبور بودیم و این به دلیل گرد و خاک بسیار زیاد سواریهای عبوری  و در جهت در امان ماندن از گرد و خاک بود، ساعت حدود 15 به کاروانسرای مرنجاب رسیدیم. ساختما کاروانسرا که اکنون مرمت شده است و در اختیار میراث فرهنگی می باشد تشکیل شده از یک محوطه وسیع در حدود ۵۰۰ متر با اتاقهایی در اطراف آن که درحدود ۲۰ اتاق بیست متری و شاید کمی هم بزرگتر تشکیل شده است که برای استفاده از اتاقهاباید از قبل رزرو شوند مخصوصا روزهای تعطیل و آخر هفته که از یک هفته قبل باید این کار انجام شود.قیمت اتاقها هم بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای هرشب بود .  داخل کاروانسرا یک رستوران سنتی هم وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید ولی قیمتها را اطلاع ندارم. گشتی در اطراف کاروانسرا زدیم . در مقابل درب ورودی کاروانسرا حوض بزرگی وجود دارد که از آب قنات پر می شود و با درختان اطرافش در آن کویر برهوت منظره بدیعی را خلق کرده است. کنار کاروانسرا یه کانکسی  که می توانید یه سری اقلام را از آن خرید کنید. زمین مقابل کاروانسرا آجر فرش است و برای چادر زدن و اقامت شب نسبتا مناسب است. امکانات برای اقامت در کاروانسرا بد نیست.گروههای مختلف یکی یکی از راه می رسند. تصمیم بر این شد که ابتدا به سمت تپه ماهورها و تپه های مارلی برویم .به سمت شرق کاروانسرا حرکت کردیم که حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت تا تپه ها راه است. در بین راه از چاه دست کن ( دستکن ) گذشتیم و لختی نیز کنار شترها در بین راه توقف کردیم و آنها را تماشا کردیم و عکس گرفتیم.

صبحانه بین راه

قله درفک - گیلان

تاریخ برگزاری: ۱ الی ۳/۳/۹۲

زمان حرکت: روز چهارشنبه ساعت ۱۶:۲۰ از جلوی کارتکس

ساعت ۱۶:۲۰ روز چهارشنبه ۱/۳/۹۲ دانشگاه را به مقصد رودبار ترک کردیم. در منجیل توقف و سایر مایحتاج گروه را تامین و به سمت رستم آباد مسیر را ادامه دادیم و رستم آباد و توتکابن و پشت سرگذاشتن روستاهای دارا محله و انار کوه و سه راه راجعون و پلنگ دره و گلنکش پس از طی ۶کیلومتر جاده خاکی سربالایی ساعت ۲۲:۱۵ به شاه شهیدان رسیدیم. با همکاری صمیمانه عمو غلام(متولی امامزاده) شب را در آنجا گذراندیم. صبح روز پنج شنبه ۲/۳/۹۲ ساعت ۶:۵۰ شاه شهیدان را به سمت ونه بن و اربناب ترک و کوهپیمایی را آغاز کردیم. پس از طی حدود ۲ ساعت حرکت به سمت شمال و شمال غربی به ابتدای جنگل سوخته رسیدیم که در آنجا پاکوب مشخصی ما را به سمت روستای ونه بن راهنمایی می کرد. ۹:۲۰ به ونه بن رسیدیم منطقه ای با چند خانه روستایی و شیر آبی که خستگی را از تن بیرون می کرد. اینجا شروع جاده خاکی است که تا کاسه درفک ادامه دارد. لازم به ذکر است که تنها مشکل این مسیر نبود آب از روستای ونه بن تا قله درفک می باشد. پس از استراحت و برداشتن آب مورد نیاز مسیر خود را ادامه دادیم پس از حدود ۲۰دقیقه بدون توقف از اربناب هم عبور و از میان درختان تنک افرا و توسکا و راش به حرکتمان ادامه دادیم و پس از ۴۰ دقیقه به انتهای جنگل و ابتدای سربالایی رسیدیم. از این پس به ارتفاع و شیب مسیر افزوده می شود. پس از حدود یک و نیم ساعت ساعت ۱۲:۵۰ به ابتدای کاسه درفک رسیدیم. کاسه درفک به طول ۲۰۰۰ متر و عرض ۷۰۰ می باشد. لازم به ذکر است که این کاسه تنها به نقل قول به عنوان دهانه آتشفشانی شناخته شده است در صورتی که با تحقیق درباره این موضوع دریافتیم که به دلیل وجود سنگ های آهکی در این منطقه به هیچ وجه یک دهانه آتشفشانی نمی باشد. از دور دست با دیدن کلبه های سنگی و آبگیر ها خستگی راه را از بین می برد. قبل از صعود به قله با توجه به نزدیک شدن به وقت اذان ساعت ۱۳:۲۰ کنار آبگیر استراحت نموده و نماز ظهر و عصر را به جماعت خواندیم. پس از اقامه نماز با تهیه ماست محلی از چوپانان محلی همان جا ناهار را صرف و انرژی از دست رفته را تامین کردیم. ساعت۱۵:۳۰ کوله ها را درون چادر گذاشته و به سمت قله به راه افتادیم. پس از حدود یک ساعت و عبور از شیب نسبتا تند ساعت ۱۶:۳۰ به قله درفک رسیدیم. پس از صعود به قله به طرف غار یخی و بازدید از آن و سپس بازدید از دیواره شمالی. در هوای نسبتا سرد شب را در چادر ها به صبح رساندیم. البته به جز آقای بنفشه و خورشیدوند به دلیل کمبود جا در چادرها شب را بیرون در کنار آتیش خوابیدند. روز جمعه ۳/۳/۹۲ساعت ۶:۴۰ مسیر برگشت به سمت سیبن را آغاز کردیم. پس از حدود ۳ ساعت به اربناب و سپس ونه بن رسیدیم. از آنجا به بعد برای رفتن به سیبن کافی است مسیر جاده خاکی ماشین رو را ادامه دهید.ساعت حدود ۱۲ به درخت آرزو رسیدیم قطر این درخت به حدی بود که پس از حلقه زدن گروه (۱۲ نفر) دور آن محصور نشد. ساعت ۱۲:۳۰ به مینی بوس رسیدیم و پس از برگزاری جلسه انتقاد و پیشنهاد توسط سرپرست گروه سوار مینی بوس شده و راهی سیبن شدیم. پس از اقامه نماز ساعت ۱۴ به سمت توتکابن حرکت کردیم و پس از خرید مایحتاج در رستم آباد ساعت ۱۵:۳۰ کنار اتوبان رشت - رودبار در محل با صفایی کنار رودخانه سفید رود ناهار را صرف و سپس به سمت کرج حرکت و در نهایت ساعت ۲۱:۳۰ به دانشگاه رسیدیم.

شاه شهیدان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۲

تاریخ برگزاری: 26/2/92

زمان حرکت: ساعت 6:30 صبح از جلوی کارتکس

برنامه غار یخ مراد به سرپرستی آقای بنفشه برگزار شد. برای رسیدن به غار یخ مراد از جاده چالوس به سمت گچسر حرکت کردیم. نرسیده به گچسر (مابین نسا و گچسر) در سمت چپ وارد فرعی شدیم به سمت کهنه ده و آزاد بر. البته در این مسیر فرعی نهایتا با مینی بوس میشود تردد کرد. پس از حدود ۱۰ دقیقه به کهنه ده رسیدیم. قبل از ورود به کهنه ده جاده خاکی سمت راست به طرف غار یخ مراد است. از روستای کهنه ده تا غار یخ مراد حدود ۳۰ دقیقه طول کشید. پس از صرف صبحانه وارد غار شدیم. حدود یک ساعت غارنوردی ما به طول انجامید البته لازم به ذکر است که برای رفتن به تمام قسمت ها و دهلیز های غار نیاز به ابزار فنی مختص غار نوردی می باشد. پس از غار نوردی جهت آمادگی برنامه درفک به سمت ارتفاعات مقابل راهی شدیم و تقریبا شیب تندی را پشت سر گذاشتیم در بالای کوه قله کرچان خود نمایی میکرد. بعد اقامه نماز و صرف ناهار به سمت ماشین و سپس دانشگاه حرکت کردیم و ساعت حدود ۱۸ رسیدیم.

کهنه ده

گروه

دهانه غار

غارنوردان

قله کرچان

همنوردان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۲ ، ۰۹:۰۴
سجاد خورشیدوند

گلیرد به اؤرازان( طالقان)

تاریخ برگزاری: ۱۲/۲/۹۲

زمان حرکت: ساعت ۶:۳۰ صبح از جلوی کارتکس دانشگاه خوارزمی

برنامه گلیرد به اؤرازان به لطف خدا و یاری دوستان همنورد با سرپرستی آقای کلیدری و راهنمایی آقای بنفشه برگزار شد. گلیرد منطقه ای بکر و خوش آب و هوا در بالای طالقان که در این روزها میتونه میزبان خوبی برای عاشقان طبیعت باشه. من که اولین بارم بود این مسیرو میرفتم و واقعا لذت بخش بود. شروع برنامه ما از جلوی درب خانه آیت ا... طالقانیُ پس از ۲۰ دقیقه به سمت پایین آمدن و عبور از مسیر باریک میان درختان به دشت وسیعی از مرتع های سبز و بکر رسیدیم. پس از صرف صبحانه مفصل به سمت پایین سراریز شدیم و به طرف راست به سمت اؤرازان حرکت کردیم. حرکت در کنار و حاشیه رودخانه بهترین مسیر برای گروه بود. پس از عبور از میان درختان و شکوفه های سیب و گیلاس به دیواره های عظیم الجثه ای رسیدیم که شباهت زیادی به دیواره های تنگه واشی دارتد. در میان دیواره ها ریواس های تر و تازه بد جوری چشمک میزد و حدود ۷ و ۸ باری از رودخونه عبور کردیم و به قول معروف زدیم به آب قبل از پشت سرگذاشتن صخره ها آبشاری تنها اما با صلابت در سمت چپ دیده می شود. تقریبا به نزدیکی مقصد رسیدیم. باز هم حرکت در امتدا د رودخانه و سپس با فاصله گرفتن از رود به میان درختان گیلاس رفتیم و شکوفه های این درختان زیبا جان تازه ای به ما بخشید. پس از گذشت حدود ۳ونیم ۴ ساعت و عبور از میان درختان گیلاس به مقصد خود یعنی اؤرازان رسیدیم. پس از اقامه نماز و صرف نهار و کمی استراحت ساعت ۱۶ به سمت دانشگاه حرکت کردیم و روزی دیگر از روزهای خوش بهار در خاطرمان ماندگار شد. در پایان از زحمات بی دریغ آقای بنفشه و همه دوستانی که فرصت یک روز خوب را به ما دادند ممنونم.

در ضمن هفته آخر اردیبهشت برنامه غار یخ مراد(جاده چالوس) روز پنجشنبه مورخ۲۶/۲/۹۲ با سرپرستی آقای بنفشه برگزار خواهد شد. عزیزان علاقمند می توانند جهت شرکت در برنامه با شماره های داخلی ۲۳۲۳ و ۲۲۹۳ (آقای بنفشه) تماس حاصل نمایند.

کوچه های منتظر

همه همنوردان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۹:۱۸
سجاد خورشیدوند

فرحزاد به امام زاده داود(ع)

تاریخ برگزاری: 29/1/92

برنامه فرحزاد به امام زاده داود(ع) به سرپرستی آقای بنفشه برگزار شد. ساعت حدود 7 صبح از جلوی کارتکس به سمت تهران به راه افتادیم. حدود ساعت 9 صبح به فرحزاد رسیدیم و پس از بررسی وسایل و صحبت های آغازین سرپرست به سمت امام زاده داود(ع) به راه افتادیم. پس از حدود یک ساعت در یکی از باغ های ابتدای مسیر صبحانه را صرف کردیم. پس از حدود 3ونیم 4ساعت و عبور از کنار باغات و رودخانه شیب مسیر را پشت سر گذاشته و به تپه سلام رسیدیم. چشمه های جاری شده از یخچالهای باقی مانده از برف زمستان جان تازه ای به منطقه داده بود. ساعت 13 به امام زاده رسیدیم و پس از اقامه نماز و صرف ناهار و کمی استراحت به سمت کرج راهی شدیم و ساعت 17 به دانشگاه رسیدیم.

چشم نواز

تاریخ اجرا

مکان

سرپرست برنامه

فرحزاد – امامزاده داود(ع)

29/1/1392

تهران

موسی الرضا بنفشه( برنامه عمومی)

طالقان – گلیرد به اورازان

12/2/1392

طالقان

هادی کلیدری

( برنامه عمومی)

26/2/1392

کرج- جاده چالوس

موسی الرضا بنفشه( برنامه عمومی)

صعود به قله درفک

1و2و3/3/1392

استان گیلان

دریاچه های هویر و تار

16 /3/1392

فیروزکوه

سجاد خورشید وند( برنامه عمومی)

صعود به قله کرچان

30و31/3/92

جاده چالوس- آسارا

موسی الرضا بنفشه( برنامه تخصصی)

قله علم کوه

11 الی 14/4/92

جاده چالوس

تنگه واشی

25/5/92

تهران – فیروزکوه

محمود عباس نژاد( برنامه عمومی)

غار بورنیک

7/6/92

فیروزکوه

سید رضا حسین پور( برنامه عمومی)