خورشید

تا مه راه رو نپوشونده نگام کن / اگه رو قله سردت شد صدام کن

این بلاگ توسط سجاد خورشیدوند نوشته میشه و تازه راه اندازی شده و به یاد دوران طلایی دانشجویی و برنامه های کوهنوردی اینجانب تشکیل شده، دورانی که هیچ وقت فراموش نمیشود.

برنامه کویرنوردی مرنجاب

دوشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۷ ب.ظ

برنامه کویر نوردی - کویر مرنجاب و دریاچه نمک ( شهرستان آران و بیدگل(

تاریخ اجرا: پنجشنبه و جمعه 7 و 8 آذر 1392

ساعت حرکـت: 5:30 صبح پنجشنبه 7 آذر

بازگشت: جمعه ساعت  21:00

گزارش برنامه:

دیدن تپه های رملی و قدم گذاشتن در کویر و حس سکوت کویر و گاهی شکستن این سکوت با حرفهای خودمانی دوستانی لذتی وصف ناشدنی دارد که ما تصمیم گرفتیم آن را تجربه کنیم.وسیله نقلیه می نی بوس بود و تعداد صندلیهای خالی بعد از چیدن کوله پشتی ها و وسایل در صندلیهای آخر یازده تا بود که با حضور ده نفر از اعضا فقط یک جای خالی داشتیم. ساعت 8:30 در بین راه در استراحتگاهی توقف نموده و صبحانه را صرف کردیم. و سپس ساعت 9:00 ادامه مسیر دادیم شهر قم را پشت سر گذرانده و ساعت حدود 11:00   در نزدیکی شهر کاشان به سمت راست تغییر مسیر داده و به شهرستان آران و بیدگل رسیدیم. آقای حسین خانی آرانی یکی از دوستان و راهنمای گروه در اینجا به ما ملحق شد که  با اصرار ایشان ما را به منزلشان به صرف چایی و استراحت دعوت کرد . با ملحق شدن ایشان به گروه در مینی بوس دیگه جای خالی نداشتیم. خانواده محترم آقای خانی از گروه استقبال گرمی کردند و پس از نوشیدن چایی و پذیرای از گروه ، گروه را به دیدن داربست قالی دستی که در منزلشان برپا پود و در حال بافتن آن بودند دعوت کردند که فوق العاده زیبا بود و دوستان عکسهایی به یادگاری گرفتند و سپس از خانواده آقای خانی خداحافظی کرده و به سمت حرم امامزاده جلیل القدر حضرت هلال ابن علی (ع) که از فرزندان بزرگوار مولای متقیان امام علی (ع) می باشد حرکت کرده و به زیارت آن بزرگوار مشرف شدیم و نماز ظهر و عصر را درانجا ادا نموده و آماده حرکت به سمت مرنجاب شدیم که بوی کباب که از کبابی جنب امامزاده بلند بود بدجوری معده محترم اعضا را تحریک نمود که خیلی به بنده چپ چپ نگاه می کردند که اگر کمی دیرتر اقدام به تهیه کباب می کردم شاید گزارشی نبود که شما آن را بخوانید. کباب تهیه شد و حرکت کردیم و در بین راه پس از خروج از شهر توقفی کوتاه کرده و کباب را صرف کردیم که با نان سنگکهای تازه که از نانوایی کنار امامزاده تهیه کرده بودیم و دوغ خوشگوار فوق العاده خوشمزه شده بود که بیشتر از این توصیف نمی کنم که جای دوستانی که نبودند خالی بود. مسیر مرنجاب پس از خارج شدن از شهر و گذشتن از کنار پادگان و کارخانه فولاد خاکی و شوسه  می شد و هر از چندی سواریهای شاسی بلند با گردو خاک و سرعت زیاد از کنار ما می گذشتند و یا کامیونهایی که اکثرا بار نمک داشتند و از سمت مقابل می آمدند و یا اینکه به سمت کویر حرکت می کردند . در ابتدا تابلو مسافت مسیر را 40 کیلومتر نشان می داد.لازم به ذکر است در ابتدای مسیر باید مجوز عبور ارائه شود و مبلغ بیست هزارتومان برای اتوبوس و پنج هزار تومان برای تردد سواری به کیوسک مربوط به میراث فرهنگی پرداخت گردد. از مسیر کویری گذشتیم و پس از حدود یک و نیم ساعت که با سرعت بسیار پایین حرکت می کردیم و گاها مجبور بودیم و این به دلیل گرد و خاک بسیار زیاد سواریهای عبوری  و در جهت در امان ماندن از گرد و خاک بود، ساعت حدود 15 به کاروانسرای مرنجاب رسیدیم. ساختما کاروانسرا که اکنون مرمت شده است و در اختیار میراث فرهنگی می باشد تشکیل شده از یک محوطه وسیع در حدود ۵۰۰ متر با اتاقهایی در اطراف آن که درحدود ۲۰ اتاق بیست متری و شاید کمی هم بزرگتر تشکیل شده است که برای استفاده از اتاقهاباید از قبل رزرو شوند مخصوصا روزهای تعطیل و آخر هفته که از یک هفته قبل باید این کار انجام شود.قیمت اتاقها هم بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای هرشب بود .  داخل کاروانسرا یک رستوران سنتی هم وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید ولی قیمتها را اطلاع ندارم. گشتی در اطراف کاروانسرا زدیم . در مقابل درب ورودی کاروانسرا حوض بزرگی وجود دارد که از آب قنات پر می شود و با درختان اطرافش در آن کویر برهوت منظره بدیعی را خلق کرده است. کنار کاروانسرا یه کانکسی  که می توانید یه سری اقلام را از آن خرید کنید. زمین مقابل کاروانسرا آجر فرش است و برای چادر زدن و اقامت شب نسبتا مناسب است. امکانات برای اقامت در کاروانسرا بد نیست.گروههای مختلف یکی یکی از راه می رسند. تصمیم بر این شد که ابتدا به سمت تپه ماهورها و تپه های مارلی برویم .به سمت شرق کاروانسرا حرکت کردیم که حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت تا تپه ها راه است. در بین راه از چاه دست کن ( دستکن ) گذشتیم و لختی نیز کنار شترها در بین راه توقف کردیم و آنها را تماشا کردیم و عکس گرفتیم.